TRANSFERNE CIJENE
Transferne cijene su cijene po kojima trgovačko društvo prenosi fizička dobra i nematerijalnu imovinu ili pruža usluge povezanim društvima.
Predstavljaju složen i važan aspekt poslovanja, osobito za trgovačka društva koja djeluju u različitim poreznim jurisdikcijama. Razumijevanje zakonskih okvira, obveza dokumentacije i metoda određivanja cijena ključno je za uspješno upravljanje ovim pitanjem. U današnjem globaliziranom gospodarstvu, pravilno upravljanje transfernim cijenama može značajno utjecati na ukupnu profitabilnost i poreznu učinkovitost društva.
Smjernice o transfernim cijenama za multinacionalna trgovačka društva i porezne uprave, Organizacije za ekonomsku suradnju i razvoj - OECD (eng. OECD Transfer Pricing Guidelines)
Smjernice o transfernim cijenama za multinacionalna trgovačka društva (dalje: MTD) i porezne uprave, Organizacije za ekonomsku suradnju i razvoj - OECD (dalje: Smjernice OECD-a) daju smjernice o primjeni „načela nepristrane transakcije“, što je međunarodni konsenzus o vrednovanju prekograničnih transakcija između povezanih društava.
Kao općeprihvaćen pristup transfernim cijenama u praksi se koriste Smjernice OECD-a. Smjernice OECD-a predstavljaju neobvezujući pravni instrument kojim se daju smjernice za određivanje transfernih cijena. Donose razradu tehnika kojima je cilj rješavanje zajedničkih izazova u primjeni načela nepristrane transakcije i kontinuirano se revidiraju s obzirom na sve veće izazove u području transfernih cijena.
Zadnje izdanje Smjernica OECD-a iz 2022. godine dostupno je na sljedećoj poveznici: OECD Transfer Pricing Guidelines for Multinational Enterprises and Tax Administrations 2022 | OECD
Načelo nepristrane transakcije (eng. Arm's length principle)
Općeprihvaćeni međunarodni standard za određivanje transfernih cijena od strane MTD grupa i poreznih uprava u porezne svrhe je načelo nepristrane transakcije.
Budući da su cijene ustanovljene od strane povezanih trgovačkih društava, može se dogoditi da cijene ne odgovaraju tržišnim cijenama.
Načelo nepristrane transakcije zahtijeva da uvjeti (uključujući cijene, ali ne samo cijene) postavljeni ili nametnuti između povezanih društava odgovaraju uvjetima koje bi neovisne strane dogovorile u usporedivim transakcijama u usporedivim okolnostima.
Zakonodavni okvir transfernih cijena u Republici Hrvatskoj
U Republici Hrvatskoj, politika transfernih cijena temelji se na Zakonu o porezu na dobit (poveznica: Zakon o porezu na dobit, članak 13.) i Pravilniku o porezu na dobit (poveznica: Pravilnik o porezu na dobit, članak 40.). Ovi propisi zahtijevaju da transakcije između povezanih osoba budu realizirane po tržišnim cijenama, što znači da bi cijene trebale biti slične onima koje bi se primijenile između nepovezanih strana u usporedivim uvjetima. Porezna uprava Republike Hrvatske u svojoj praksi koristi Smjernice OECD-a.
Povezane osobe
Povezanim osobama, za potrebe transfernih cijena i dokazivanja u dokumentaciji o transfernim cijenama da su poslovni odnosi između povezanih osoba ugovoreni po tržišnim cijenama korištenjem propisanih metoda, smatraju se osobe kod kojih jedna osoba sudjeluje izravno ili neizravno u upravi, nadzoru ili kapitalu druge osobe, ili iste osobe sudjeluju izravno ili neizravno u upravi, nadzoru ili kapitalu društva (čl.13.st.2. Zakona o porezu na dobit).
Za potrebe primjene čl.13. Zakona o porezu na dobit obuhvaćene su i prethodno opisane povezane osobe koje su rezidenti (ako jedna od povezanih osoba ima povlašteni porezni status (odnosno plaća porez na dobit po stopama koje su niže od propisane stope ili je oslobođena od plaćanja poreza na dobit) ili u poreznom razdoblju ima pravo na prijenos poreznog gubitka iz prethodnih poreznih razdoblja (čl.13.st.5. Zakona o porezu na dobit).
Metode transfernih cijena
Metode koje služe za utvrđivanje transfernih cijena su klasične transakcijske metode (metoda usporedivih nekontroliranih cijena, metoda trgovačkih cijena i metoda dodavanja bruto dobiti na troškove) i metode transakcijske dobiti (metoda podjele dobiti i metoda neto dobitka). Cilj metoda je pokazati da su povezana trgovačka društva u međusobnom poslovanju postupala u skladu s načelom nepristrane transakcije. Prilikom odabira u obzir treba uzeti prednosti i nedostatke navedenih metoda, primjerenost metode prirodi nadzirane transakcije što se određuje funkcionalnom analizom, dostupnost pouzdanih informacija potrebnih za primjenu odabrane metode, kao i stupanj usporedivosti nadziranih i nenadziranih transakcija, uključujući pouzdanost usklađenja usporedivosti koja mogu biti potrebna radi eliminacije njihovih međusobnih materijalnih razlika.
Kada je s jednakom pouzdanošću moguće primijeniti i klasičnu transakcijsku metodu i metodu transakcijske dobiti, prednost se daje klasičnoj transakcijskoj metodi, odnosno kada je s jednakom pouzdanošću moguće primijeniti metodu usporedivih nekontroliranih cijena i neku drugu metodu za određivanje transfernih cijena, prednost se daje metodi usporedivih nekontroliranih cijena, s tim da je potrebno pronaći metodu koja je najprimjerenija određenom slučaju.
Dokumentacija o transfernim cijenama
Jedna od ključnih obveza koju trgovačka društva imaju u vezi s transfernim cijenama je dokumentacija o transfernim cijenama. Porezni obveznici za transakcije s povezanim osobama moraju sastaviti dokumentaciju o transfernim cijenama jer će se poslovni odnosi između povezanih osoba priznati samo ako porezni obveznik posjeduje i na zahtjev Porezne uprave pruži podatke i informacije o povezanim osobama i poslovnim odnosima s tim osobama, metodama kojima se koristi za utvrđivanje usporedivih tržišnih cijena, razlozima za odabiranje konkretnih metoda te načinu na koji se provodi usklađenje . Porezni obveznik ovu dokumentaciju mora na zahtjev dostaviti Poreznoj upravi, što znači da se ista ne predaje uz godišnju poreznu prijavu poreza na dobit (PD obrazac).
Sastavni dio dokumentacije o transfernim cijenama čini izvješće po državama (eng. CbC Report) koje sastavljaju MTD grupe čiji ukupni konsolidirani prihod u prethodnoj poreznoj godini prelazi iznos od 750 milijuna eura ili iznos u drugoj valuti koji odgovara navedenom iznosu. Detaljnije informacije o CbC izvješću dostupne su na sljedećoj poveznici: Izvješća po državama-CbC (porezna-uprava.hr)
Prethodni sporazum o transfernim cijenama
S ciljem povećanja porezne sigurnosti poreznom obvezniku, koji je dio MTD grupe te obavlja transakcije s povezanim osobama, omogućeno je sklapanje prethodnog sporazuma o transfernim cijenama (eng. Advance Pricing Agreement) sukladno odredbama čl. 14.a Zakona o porezu na dobit i Pravilnika o postupku sklapanja prethodnog sporazuma o transfernim cijenama (poveznica: Pravilnik o postupku sklapanja prethodnog sporazuma o transfernim cijenama). Prethodni sporazum o transfernim cijenama i ugovornim odnosima je sporazum između poreznog obveznika i Ministarstva financija Porezne uprave te poreznih tijela drugih država u kojima su povezane osobe rezidenti ili posluju preko poslovne jedinice. Dakle, omogućeno je sklapanje jednostranih, dvostranih i mnogostranih prethodnih sporazuma o transfernim cijenama.
Inicijativu za sklapanje prethodnog sporazuma o transfernim cijenama porezni obveznici mogu dostaviti na adresu e-pošte: sporazum.tc@porezna-uprava.hr. Detaljnije informacije o prethodnom sporazumu o transfernim cijenama dostupne su na sljedećoj poveznici: Prethodni_sporazum_o_transfernim_cijenama (porezna-uprava.hr)
Postupak zajedničkog dogovaranja (eng. Mutual Agreement Procedure, MAP)
Člankom 25. OECD-ova Modela ugovora o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja predviđen je mehanizam za rješavanje sporova koji nastaju kada radnje jedne ili obiju država ugovornica dovode ili će dovesti do oporezivanja koje nije u skladu s odredbama ugovora za dotičnog poreznog obveznika. Kod slučajeva utvrđivanja transfernih cijena ili pripisivanja dobiti stalnoj poslovnoj jedinici do ekonomskog dvostrukog oporezivanja može doći zbog uključivanja u dobit društva jedne države ugovornice dobiti za koju je društvo druge države ugovornice platilo porez u toj drugoj državi.
Zahtjev za pokretanje MAP postupka koji se odnosi na pitanja određivanja transfernih cijena ili pripisivanja dobiti stalnoj poslovnoj jedinici porezni obveznici mogu dostaviti na adresu e-pošte: map-hr@porezna-uprava.hr. Detaljnije informacije o MAP postupku dostupne su na sljedećoj poveznici: Smjernice za postupak zajedničkog dogovaranja
Ovlašteni pristup OECD-a (eng. Authorised OECD Approach (AOA))
U poslovnoj praksi uobičajeno se koristi AOA pristup, odnosno metodologija koju je razvio OECD kako bi se riješila određena pitanja u okviru transfernih cijena. Izvješće OECD-a o stalnoj poslovnoj jedinici iz 2010. uspostavilo je koncept AOA pristupa, koji predstavlja ideju tretiranja stalne poslovne jedinice kao da je neovisan i funkcionalno odvojen subjekt koji se bavi istim ili sličnim aktivnostima pod istim ili sličnim uvjetima.
OECD je 2018. godine objavio dodatne smjernice o pripisivanju dobiti stalnim poslovnim jedinicama koje proizlaze iz izmjena članka 5. OECD-ova Modela ugovora o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja. Navedene smjernice dostupne su na sljedećoj poveznici: Additional Guidance on the Attribution of Profits to a Permanent Establishment under BEPS Action 7
Cilj AOA pristupa je pružanje strukturiranog pristupa za procjenu i usklađivanje transfernih cijena, čime se smanjuje složenost i nesigurnost kako za porezne obveznike tako i za Poreznu upravu. Također, važno je naglasiti da AOA pristup ujedno pomaže trgovačkim društvima da se pridržavaju međunarodnih standarda i propisa o transfernim cijenama te da se na taj način smanji rizik od sukoba između različitih poreznih jurisdikcija, jer pruža jasne smjernice za određivanje cijena između povezanih osoba.
AOA pristup je obrazložen u OECD-ovom Modelu ugovora o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja i to u komentaru članka 7.
Ostale poveznice: